Obwodnica Wyszkowa to istotny odcinek w ramach drogi ekspresowej S8, zaczynający się w miejscu oznaczonym jako km 50+500 i kończący na km 63+300. Inwestycja ta została zrealizowana podczas budowy fragmentu drogi Radzymin – Turzyn, co znacząco poprawiło komunikację w regionie.
Nowo powstała obwodnica skutecznie omija miasto Wyszków od południowej i wschodniej strony, dodatkowo przechodzi przez miejscowości takie jak Deskurów, Lucynów, Skuszew oraz Turzyn. Obejmuje całkowicie odcinek drogi ekspresowej S8 Gaj – Turzyn, a jej wykonanie stanowiło trzeci etap budowy odcinka S8 łączącego Radzymin z Wyszkowem.
Trasa ta znacząco odciążyła Wyszków, Lucynów oraz Turzyn od ruchu pojazdów ciężarowych. W przyszłości przewiduje się, że stanie się elementem znacznie większej obwodnicy, której głównym celem jest zredukowanie natężenia ruchu nie tylko na drodze krajowej nr 8, ale także na drodze krajowej nr 62. Budowa obwodnicy miała miejsce w latach 2006–2008, a odpowiedzialnym za prace budowlane było konsorcjum przedsiębiorstw Budimex Dromex S.A. oraz Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty-Łódź” S.A.
Nadzór inwestorski nad realizacją inwestycji sprawowała firma Egis Poland Sp. z o.o./Egis Router S.A., natomiast projekt budowlany oraz wykonawczy został stworzony przez biuro projektowe Profil Sp. z o.o., które obecnie funkcjonuje jako Arcadis Sp. z o.o. Realizacja ostatniego etapu budowy jest kluczem do dalszego rozwoju infrastruktury komunikacyjnej w regionie.
Charakterystyka
Obwodnica Wyszkowa, wpisując się w krajową sieć komunikacyjną, spełnia istotną rolę w tranzycie krajowym oraz międzynarodowym. Jest częścią drogi krajowej nr 8, która stanowi fragment międzynarodowej trasy E67, łączącej Polskę z Czechami i krajami bałtyckimi.
Obiekt ulokowany jest w powiecie wyszkowskim, obejmując obszar gmin Zabrodzie, Wyszków, Brańszczyk oraz miasto Wyszków. W skład infrastruktury obwodnicy wchodzą także ciekawe rozwiązania komunikacyjne, takie jak most o długości 600 metrów, który przechodzi nad rzeką Bug, 3 węzły, 7 wiaduktów, 3 przejścia dla zwierząt oraz 21,6 km dróg dojazdowych, wzmocnione ekranami akustycznymi.
Droga ta ma dwujezdniowy charakter, z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni. W rejonie wsi Gaj trasa odbija w lewo, prowadząc koło Deskurowa i Lucynowa, gdzie występują dwa węzły drogowe. Wiadukt nad torami kolejowymi został ulokowany w Lucynowie, a węzeł ten łączy obwodnicę z Lucynowem oraz z wcześniejszą drogą krajową nr 8 do Wyszkowa. Następnie, trasa prowadzi przez obszar leśny aż do Skuszewa, gdzie znajduje się kolejny węzeł drogowy, będący połączeniem z DK62. Potem droga przechodzi przez most na Bugu i sukcesywnie omija wyszkowską dzielnicę Zakręzie, aż do Turzyna, gdzie dostępny jest następny węzeł drogowy, łączący obwodnicę z DK8.
Parametry drogi
- klasa drogi: S (droga ekspresowa dwujezdniowa),
- prędkość projektowa: 100 km/h,
- szerokość pasa ruchu: 3,50 m,
- liczba pasów ruchu: 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasem dzielącym),
- szerokość pasa dzielącego: 4,00 m (wliczając opaski),
- szerokość pasa postoju awaryjnego: 2,50 m,
- opaski wewnętrzne: 2 × 0,50 m,
- szerokość pobocza gruntowego: 1,25 m,
- dopuszczalne obciążenie na oś: 115 kN.
Węzły drogowe
- „Lucynów” (przy włączeniu obwodnicy do istniejącej DK nr 8, z przejściem drogi nad linią kolejową),
- „Skuszew” (węzeł przy skrzyżowaniu z drogą krajową nr 62 Wyszków – Łochów),
- „Turzyn” (na włączeniu obwodnicy do DK nr 8).
Obiekty mostowe
- przejście ekologiczne WS 1 (km 51 + 640,00),
- wiadukt wd 2 nad drogą ekspresową S8 (km 52 + 414,75),
- wiadukt ws 3 nad drogą krajową nr 8 oraz linią kolejową (km 53 + 780,00),
- wiadukt ws 3a nad drogą gminną (km 54 + 256,00),
- przejście ekologiczne WS 4 (km 54 + 900,00),
- wiadukt ws 5 nad drogą gminną (km 56 + 397,00),
- przejście ekologiczne WS 6 (km 57 + 480,00),
- wiadukt wd 7 nad drogą krajową nr 62 (km 58 + 389,42),
- przejście ekologiczne WD 7a (km 58 + 729,92),
- przejście ekologiczne WD 7b (km 59 + 199,63),
- most na rzece Bug (km 59 + 800,00),
- przejście gospodarcze WD 9 (km 60 + 200,00),
- wiadukt wd 10 nad drogą powiatową (km 60 + 978,21),
- wiadukt wd 11 nad drogą gminną (km 62 + 160,11).
Most na Bugu
Ten charakterystyczny most drogowy przez rzekę Bug (km 59 + 800,00) był kluczowym elementem inżynieryjnym obwodnicy. Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2006 roku, a proces zakończył się w listopadzie 2008 roku. Analizując szczegóły konstrukcyjne, można zauważyć, że składa się on z dwóch równoległych sekcji, każda dla jednej nitki drogi ekspresowej, a całkowita długość każdej nitki to 622,40 m. Szerokość jednej nitki wynosi 13,20 m.
konstrukcja nośna oparta jest na żelbetowej skrzynce o szerokości 6,60 m, posiadającej dwustronne wsporniki o wysięgu sięgającym 3,20 m. Ustroje nośne z betonu sprężonego rozłożone są na przestrzeni dziewięciu przęseł, z czym przęsło nurtowe ma rozpiętość 136 m. Najważniejsze przęsło oraz boczne zostały wykonane w technologii betonowania wspornikowego, a przęsła umiejscowione nad terenami zalewowymi przymocowano na rusztowaniach. Całość nierozłącznie połączono w belki ciągłe, tworząc spójną strukturę.
Budowa
W dniu 27 lutego 2006 roku podpisany został kontrakt na budowę obwodnicy Wyszkowa, którego wartość wynosiła 55 356 313 euro. Zgodnie z zapisami umowy, termin oddania obwodnicy do użytku przewidywał lipiec 2008 roku. Niestety, ze względu na opóźnienia związane z rozpoczęciem prac budowlanych w różnych miejscach na odcinku Gaj – Lucynów, ten termin nie został dotrzymany.
Właściciele terenów protestowali, twierdząc, że propozycje cenowe GDDKiA były niewystarczająco atrakcyjne. Specjaliści wynajęci przez właścicieli ugruntowali swoje stanowisko, wyceniając ziemię na kwotę ponad dwa razy wyższą niż oszacowanie dokonane przez GDDKiA. To spowodowało, że w wykonawca opóźnił się z uzyskaniem praw do fragmentów terenu w okolicach Deskurowa, co skutkowało dalszymi opóźnieniami w realizacji projektu.
W obliczu zaistniałej sytuacji inwestor, świadomy konsekwencji związanych z opóźnieniem, wystosował pismo do GDDKiA, w którym prosił o przesunięcie terminu oddania obwodnicy o 5 miesięcy oraz pilnowanie kwestii szybkiego wywłaszczenia gruntów. Niedotrzymanie pierwotnego terminu mogło skutkować utratą funduszy unijnych.
W lipcu i sierpniu 2008 roku oddano do użytku wiadukty na drodze krajowej nr 62 oraz na trasie Wyszków – Brańszczyk. Ostatecznie trasa została oficjalnie oddana do eksploatacji 14 listopada 2008 roku.
Podczas realizacji inwestycji wzniesiono m.in. most na rzece Bug o długości 600 m, trzy węzły drogowe, wzniesiono siedem wiaduktów drogowych, trzy przejścia dla zwierząt, a także zamontowano ekrany akustyczne oraz stworzono prawie 22 km dróg dojazdowych. Łączny koszt całej inwestycji wyniósł 262 mln zł, z czego aż 83% tego wydatku pokryto z Funduszu Spójności Unii Europejskiej.
W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości podczas budowy tej obwodnicy, w dniu 21 października 2009 roku zwolniono czterech pracowników mazowieckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w tym również szefa oddziału. Zarzuty dotyczyły niewystarczającej ilości użytego asfaltu, co mogło prowadzić do szybszego pękania nawierzchni.
Jednakże, po przeprowadzonych badaniach kontrolnych przez GDDKiA, nieprawidłowości nie zostały potwierdzone. Wykonawca, mimo wszystko, zgodził się na wydłużenie okresu gwarancji na obwodnicę z dwóch do sześciu lat.
Bezpieczeństwo
Analiza dotycząca zmiany liczby osób poszkodowanych w wyniku oddania do użytku obwodnicy Wyszkowa ujawnia istotne dane. Z raportu wynika, że udział poszkodowanych w wypadkach na drodze DK8/S8 znacznie zmniejszył się w porównaniu do innych tras w gminie Wyszków.
Specyfika tej transformacji pokazuje, że liczba ofiar, która w 2006 roku wynosiła ponad 40 osób, spadła do mniej niż 10 w roku 2012. Tak wyraźny spadek potwierdza efektywność obwodnicy w kontekście poprawy bezpieczeństwa na drodze.
Przypisy
- Obwodnica Wyszkowa to bubel! | Tygodnik Ostrołęcki [dostęp 09.07.2020 r.]
- Obwodnica Wyszkowa się trzyma, ale wykonawca trzykrotnie wydłużył okres gwarancji | Tygodnik Ostrołęcki [dostęp 09.07.2020 r.]
- Nowy Wyszkowiak [online], www.archiwum.nowywyszkowiak.pl [dostęp 09.07.2020 r.]
- Wyszków ma już obwodnicę i nowy most. [dostęp 30.05.2019 r.]
- Wyszków ma już obwodnicę, Inżynier Budownictwa.
- Otwarcie obwodnicy Wyszkowa, GDDKiA.
- S8 Obwodnica Wyszkowa. GDDKiA.
- G Gajewski: Budowa mostu drogowego przez rzekę Bug w Wyszkowie, Inżynieria i Budownictwo, R. 65, nr 1-2 2009, s. 26–28.
- Anna Siedlecka: Obwodnica Wyszkowa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, 3(24) maj-czerwiec 2009.
- Biliszczuk, J. Barcik, W.: Mosty betonowe w Polsce – realizacje z lat 2008–2010. Geoinżynieria: drogi, mosty, tunele, nr 2/2011, s. 32–38.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Wyszków (stacja kolejowa) | Lądowisko Wyszków-Szpital | Rybienko (przystanek kolejowy)Oceń: Obwodnica Wyszkowa